Στα πλαίσια σχεδιασμού και υλοποίησης σχεδίου δράσης (project) για την καλλιέργεια και ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, κύρια της ενσυναίσθησης, της συνεργασίας, της επικοινωνίας και της ψυχικής ανθεκτικότητας, δεξιότητες που συμβάλουν στην καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού και του ρατσισμού, υλοποιήθηκε επιτυχώς η θεματική για τη Φιλία. Η φιλία είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του παιδιού. Συμβάλλει στην ψυχική υγεία, επηρεάζοντας την αυτοεκτίμηση και τη σχέση του παιδιού με το σχολείο. Η φιλία σε παιδιά σχολικής ηλικίας συμβάλλει στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης, της ενσυναίσθησης και των κοινωνικών δεξιοτήτων. Μέσα από φιλίες, τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται, να επιλύουν συγκρούσεις και να υποστηρίζουν το ένα το άλλο. Η φιλία αποτελεί ασφαλές πλαίσιο για συναισθηματική υποστήριξη, ενώ ενισχύει τη σύνδεση με το σχολικό περιβάλλον και προάγει τη διάθεση για μάθηση.
Το project για τη Φιλία, είναι το τρίτο στη σειρά σχέδιο δράσης, εντάσσεται στον γενικότερο ετήσιο σχεδιασμό του προγράμματος της Φιλαναγνωσίας & Δημιουργικής γραφής τε συνεργασία της ΤΥ - Δ΄ τάξης και σχεδιάστηκε ως η συνέχεια των project για τα Δικαιώματα του παιδιού, την Αναπηρία και τις Κοινωνικές Δεξιότητες. Σχεδιάστηκε από την εκπαιδευτικό κ. Νταούκα Παρασκευή κατά το σχολικό έτος 2024-25 και υλοποιήθηκε με τη συνεργασία της εκπαιδευτικού κ. Δαμιανού Μαρίας. Η βοήθεια της κοινωνικής λειτουργού, κ. Γεωργίας Τσεχιλίδου στην υλοποίηση των δράσεων ήταν σημαντική και την ευχαριστούμε.
Ειδικότερα, σχεδιάστηκε ένας εκπαιδευτικός οδηγός, μια παιδαγωγική εφαρμογή, που βασίστηκε στην παιδαγωγική αξιοποίηση σύγχρονων παραμυθιών και μικρών παιδικών βιβλίων για την ενσυναίσθηση, τη φιλία, την κατανόηση και αποδοχή της διαφορετικότητας. Οι αφηγήσεις των παραμυθιών προσεγγίστηκαν διαδραστικά και πολυτροπικά, πλαισιώθηκαν με γνωστικές, γλωσσικές, ψυχοκινητικές, κοινωνικοσυναισθηματικές και αισθητικές δραστηριότητες, όπως γλωσσικές δραστηριότητες, δημιουργική γραφή, ζωγραφήγηση, εικαστικές κατασκευές, δραματοποίηση των παραμυθιών και θεατρικό παιχνίδι. Το συνολικό παιδαγωγικό αποτύπωμα του προγράμματος για τα ζητήματα και τις έννοιες που καλλιεργήσαμε, αναδύεται μέσα από τα έργα τέχνης των παιδιών στη γωνιά της Φιλαναγνωσίας.
Η χρονική διάρκεια του project για τη Φιλία ήταν 5 εβδομάδες, υλοποιήθηκε από τα μέσα Ιανουαρίου έως τα τέλη Φεβρουαρίου, σε κοινές ώρες του μαθήματος της Γλώσσας και των δύο τάξεων, οι οποίες και κατανεμήθηκαν ανάλογα με τη δραστηριότητα.

Παιδαγωγική αξιοποίηση του βιβλίου: Silverstein, S. (2025). Το Δέντρο που Έδινε, (μετ. Μ. Αγγελίδου & Α. Αγγελίδης). Διόπτρα. Διαβάσαμε το παραμύθι, το είδαμε και το ακούσαμε ξανά με αφήγηση, συζητήσαμε, αναλύσαμε και καταγράψαμε στοιχεία για την ιστορία και τους ήρωες.

Παιδαγωγική αξιοποίηση του βιβλίου: Weninger, B. (2005). Ένας για όλους και όλοι για έναν. Αθήνα: Πατάκη. Διαβάσαμε το παραμύθι, χωριστήκαμε σε ομάδες, συζητήσαμε και καταγράψαμε στον πίνακα στοιχεία για την ιστορία και τους ήρωες.

Παιδαγωγική αξιοποίηση του βιβλίου: Daniela Sosa (2023). Οι Φίλοι που Συναντάμε. Διόπτρα. Διαβάσαμε το παραμύθι.

Παιδαγωγική αξιοποίηση του βιβλίου: Coelho Joseph (2024). Μια μικρή μεγάλη λέξη, (μετφ. Γεροκώστα, Π., εικ. Colpoys A.). Εκδόσεις Δεσύλλας και το βιβλίο Sileo, Frank. (2019). Τα’ μαθες; Μια ιστορία για το Κουτσομπολιό. Εκδόσεις: Κλειδάριθμος.