Δράσεις ενεργού πολίτη 2024-2025

Προσεγγίζοντας τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης για έναν καλύτερο κόσμο έως το 2030

Ο σκοπός των δράσεων ενεργού πολίτη στα σχολεία και στην κοινωνία

Η Ατζέντα για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και οι σχετικοί με αυτήν 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ), όπως επίσης και οι 169 υποστόχοι που υιοθετήθηκαν στο πλαίσιο της 70ης Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών στις 25 Σεπτεμβρίου 2015, έχουν σκοπό να προωθήσουν την ενσωμάτωση των τριών διαστάσεων της ανάπτυξης – κοινωνική, περιβαλλοντική και οικονομική και έχουν χρονοδιάγραμμα υλοποίησης έως το 2030 (Παράρτημα Ι - Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (2016-2030) https://gslegal.gov.gr/stochoi-vioismis-anaptyxis/). Οι στόχοι για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη ευελπιστούν να είναι ο δρόμος για έναν κόσμο δικαιότερο, πιο ειρηνικό που θα παρέχει  ευημερία σε όλους τους ανθρώπους. Είναι επίσης μια πρόσκληση για αλληλεγγύη μεταξύ των γενεών, καθώς είναι καθήκον όλον να παραδώσουμε στις νέες γενιές έναν υγιή πλανήτη. Για να επιτευχθεί η σωτηρία του πλανήτη γη θα πρέπει όλες οι ζώσες γενεές στον πλανήτη να καλλιεργήσουν και να αναπτύξουν συνείδηση ενός του ενεργού πολίτη.

Τι σημαίνει όμως να είσαι ενεργός πολίτης;

Η πολιτειότητα είναι η ιδιότητα του να είναι κανείς πολίτης. Η ενεργός πολιτειότητα προϋποθέτει την ενημέρωση για τα κοινά, τη γνώση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων που έχει το άτομο ως πολίτης, την έκφραση των απόψεών του, την απαίτηση για διαφάνεια και δικαιοσύνη, την ενεργό συμμετοχή στις κοινωνικές διεργασίες.

Ο ενεργός πολίτης είναι ο υπεύθυνος πολίτης, που είναι ενημερωμένος, ξέρει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του, εκφράζει την άποψή του και συμμετέχει ενεργά στην κοινωνία. Ο ενεργός πολίτης είναι αυτός που είναι υπεύθυνος απέναντι στον εαυτό του, φροντίζει για την υγεία, την ευεξία του, την προσωπική του ευημερία και ανάπτυξη. Ενημερώνεται για τα κοινά, αναζητά πληροφορίες, φιλτράρει την είδηση, συμμετέχει στο χώρο της δημόσιας συζήτησης με παραδοσιακούς σύγχρονους τρόπους, διαμορφώνει κριτική σκέψη και παίρνει θέση. Ενδιαφέρεται για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, δεν ρυπαίνει , υιοθετεί πρακτικές που ενισχύουν το πράσινο, την εξοικονόμηση ενέργειας, προσέχει την κατανάλωση του νερού, ανακυκλώνει, κινείται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή το ποδήλατο.

Η διαμόρφωση του ενεργού πολίτη µε τα παραπάνω χαρακτηριστικά µπορεί και πρέπει να γίνει από το σχολείο, το οποίο εκτός από κατάλληλη παιδεία θα πρέπει επιτέλους να προσανατολιστεί στη σύνδεση θεωρίας και πράξης εφαρμόζοντας κατάλληλες διδακτικές μεθόδους (Ι.Ε.Π., Ενεργώ ως Πολίτης, ΕΝΕΡΓΩ ΩΣ ΠΟΛΙΤΗΣ 2022.pdf - Google Drive).

Τίτλος Δράσεων: Φροντίζω το Περιβάλλον, δημιουργία ανθόκηπου, φύτευση δέντρων στην αυλή του σχολείου και έξω από αυτό. Οι τάξεις που συμμετείχαν στη θεματική: ΤΥ, Δ΄ Ε1, Ε2, ΣΤ, υποστήριξαν τις υποθεματικές με πάνω από 10 την καθεμιά σε διδασκαλία και δράσεις. Στη δράση του ανθόκηπου συμμετείχε όλο το σχολείο, και ιδιαίτερα με μεγάλη χαρά η Α΄ τάξη.

Επισημαίνεται πως οι σκοποί και οι στόχοι όπως και τα αναμενόμενα αποτελέσματα τέθηκαν ξεχωριστά για κάθε σχέδιο δράσης αλλά και σε κάθε δραστηριότητα. Κύρια, οι παιδαγωγικές προσεγγίσεις, μέθοδοι και τεχνικές διδασκαλίας ακολούθησαν τον εποικοδομισμό και τον κοινωνικό  εποικοδομισμό με τη συμβολή των Τεχνών και την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία.

Οι άξονες που επιλέχθηκαν ήταν οι εξής:

Στόχος 11: Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες - Δημιουργούμε ασφαλείς, προσαρμοστικές βιώσιμες πόλεις και ανθρώπινους οικισμούς, χωρίς αποκλεισμούς.

Στόχος 13: Δράση για το Κλίμα - Αναλαμβάνουμε άμεση δράση για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και των συνεπειών της.

Στόχος 15: Ζωή στη Στεριά - Προωθούμε τη βιώσιμη χρήση των χερσαίων οικοσυστημάτων και δασών, καταπολεμούμε την ερημοποίηση, αναστρέφουμε την υποβάθμιση του εδάφους και της βιοποικιλότητας.

Δημοσιεύθηκε στην Ανακοινώσεις. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.